یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sun 5 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
خبر ویژه سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۷:۰۹:۱۰منبع: سایت خبری مارین نیوز

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد
خودکفایی در صنایع دریایی مهمترین اولویت است

باشگاه خبری فراساحل: وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم تامین و تولید هیچ محصول دریایی قابل ساخت درداخل به خارج سپرده شود. مهندس محمد رضا نعمت زاده امروز طی سخنانی درشانزدهمین همایش صنایع دریایی افزود: همه ما درجامعه دریایی شامل بهره‌برداران، سفارش دهندگان و سازندگان دراین خواست مشترک و همراه هستیم. وی با بیان اینکه بهترین راه‌حل سازندگان کشتی و تجهیزات دریایی برای دریافت سفارش ارائه طرح‏‌های دارای توجیه اقتصادی و منطقی است، گفت: مدیران کشتی سازی‌ها به جای کار سیاسی و سراغ نمایندگان مجلس رفتن، باید با کار خوب خود نظر مشتریان را جلب کنند.

نعمت زاده با اعلام این خبر به نقل از مدیرعامل مجتمع کشتی ‏سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) که کارهای این شرکت در ماه‌‏های اخیر چندبرابر شده و صف سفارش شکل گرفته است، درمورد وضعیت شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) نیز عنوان کرد: امروز امکانات صدرا معطل مانده است. شخصا تاکنون چند جلسه ازجمله با معاون اول رییس جمهور و مالکان و سهامداران شرکت داشته‌ام. وی با تاکید براینکه «درست کردن مشکل‌تر از خراب کردن است»، افزود: با این حال، قول می‌دهم تا سال آینده وضعیت صدرا تغییر کند و فارغ ازاینکه چه کسی مالک و سهامدار اصلی آن  باشد؛ دردهای این شرکت را جراحی و مداوا خواهیم کرد.

وی درادامه با بیان اینکه «هیچ کارخانه کشتی‏ سازی در دنیا کل تجهیزات یک کشتی یا دکل دریایی را خود نمی‌سازد»، درعین حال تاکید کرد: باید گروه‏های تخصصی صنایع وابسته دریایی را ایجاد کنیم و بدانیم برای کشتی‏ ساز شدن نمی‌‏توان فقط سازه‌کشتی را ساخت. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه «ساخت تجهیزات دربخش خودروسازی تاحد قابل قبولی ایجاد شده است»، گفت: متاسفانه درکشتی سازی، بخش عمده تجهیزات از خارج تامین می‌‏شود. وی از کشتی ‏سازان خواست خودرا جای سازندگان قطعات و تجهیزات دریایی قرار دهند و تصریح کرد: همانطور که کشتی سازان کشتیرانی‌‏ها را بابت سفارش ساخت شناور به خارج ملامت می‏کنند؛ جادارد خودرا هم بابت سفارش قطعات و تجهیزات دریایی به خارج ملامت کنند و روند کنونی را تغییر دهند.

نعمت‏ زاده همچنین بر ضرورت صدور محصولات و خدمات فنی و مهندسی دریایی تاکید کرد و توضیح داد: ما همان‌قدر که برجایگزینی واردات تاکید می‏‌کنیم؛ باید برصادرات هم تاکید داشته باشیم و بدانیم که صدور هرشناور یا سازه‌ دریایی به خارج، باعث اقبال بیشتر مشتریان داخلی به کشتی سازی‌ها هم خواهد شد. وی درادامه با اشاره به اینکه «قوانین، مقررات و استانداردهای دریایی از جمله محورهای شانزدهمین صنایع دریایی است»، گفت: قانون کنونی مربوط به شورای‌عالی صنایع دریایی مشکلات زیادی دارد و باید هرچه زودتر یک لایحه منطقی حمایتی دراین زمینه به مجلس بدهیم.

وی با اشاره به منابع تعیین ‏شده برای صندوق صنایع دریایی درقانون فعلی توسعه و حمایت از صنایع دریایی تاکید کرد: مواردی از قبیل اینکه شناورهای حمل نفت‌وگاز پولی به دولت بدهند قابل اجرا نیست و کسی پول زور به صنعت دریایی نمی‌‏دهد. بنابراین، باید راهکارهای معقولی برای تامین منابع صندوق پیدا کنیم. وی با اشاره به حضور مدیرعامل و مدیران سازمان بنادرودریانوردی دراین همایش بر ضرورت گسترش خطوط حمل بار و مسافر دریایی تاکید کرد و گفت: این‌امر هم موجب رونق و رقابت بین بنادر و هم فعال شدن بخش‏های کشتیرانی و کشتی ‏سازی می‏‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درابتدای سخنان خود با اشاره به برگزاری جلسات ماهانه خود با خبرگان صنعت دریایی کشور طی یکسال اخیر گفت: درپی این جلسات، برنامه‏ای 18 ماده‏ای برای رفع مسایل و مشکلات صنعت دریایی کشور  ارائه کردم که اقدامات برای تحقق آن آغاز شده است. وی با تاکید براینکه «این برنامه باید باسرعت بیشتری اجرایی شود»، افزود: تعیین استراتژی‏‌ها، اهداف و سیاست‌های صنعت دریایی کشور ازجمله مفاد این برنامه است که اجرای آنرا انجمن مهندسی دریایی ایران برعهده گرفته است و ما باید سریع‏تر در جهت تدوین برنامه 10 ساله صنایع دریایی اقدام کنیم. نعمت‏ زاده با اشاره به مرزهای ساحلی طولانی ایران و توسعه نیافتگی آن بویژه درجنوب شرق کشور پرسید: چرا هزاران کیلومتر از سواحل کشور باید بلااستفاده بماند تاآنجا که رهبری مجبور شوند هشدار دهند که چرا این بنادر و سواحل رها شده است؟ وی با اشاره به ماجرای طبس یادآور شد: در آن ماجرا هلیکوپترهای امریکایی به راحتی از روی سواحل ما عبور کردند و وارد کشور شدند؛ بی آنکه کسی خبردار شود و اگر ان توفان رخ نداده بود، هیچکس از عملیات نظامی آنها خبردار نمی‌شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت از قاچاق انسان از مرزهای ساحلی کشور به حاشیه جنوبی خلیج فارس خبر داد و گفت: بنا به گفته سفیر ما درقطر چندین ایرانی به این جرم در این کشور زندانی هستند که علت این مساله هم رها شدن صدها کیلومتر از سواحل کشور است. وی که سابقه مدیرعاملی شرکت ملی پتروشیمی کشور را نیز درکارنامه دوران مسؤولیت خود دارد، گفت: پس از ماهشهر و عسلویه به دنبال ایجاد قطب سوم صنایع پتروشیمی ایران در چابهار هستیم و امیدواریم همانطور که عسلویه از منطقه بیابانی به منطقهتوسعه‌یافته با صادرات سالانه ده میلیارد دلار محصولات پتروشیمی تبدیل شد؛ در چابهار و سواحل شرق هم شاهد این اتفاق باشیم. نعمت‏ زاده همچنین از طرح پیشنهادی خود برای ایجاد شهرک مشترک صنعتی ایران و چین درجاسک خبر داد و گفت: دسترسی به آب‏های آزاد بین‌‏المللی مزیت بزرگ جاسک است که باید از آن استفاده کنیم و درحال تدوین گزارش این طرح و تهیه مستندات برای ارائه به چینی‌ها هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه «یکی از مباحث اصلی برای توسعه صنایع دریایی تامین مالی پروژه‌هاست»، گفت: بودجه دولت محدود به نفت و مالیات و منابع اندک دیگری است و اینکه ما بخواهیم صنعت کشتی‏ سازی و سواحل کشور را باپول دولت توسعه دهیم، شدنی نیست. وی همچنین با قدردانی از نقش انجمن مهندسی دریایی ایران در برگزاری همایش‌‏های صنایع دریایی بر پررنگ‏تر شدن نقش تشکل‌های تخصصی و ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه تاکید کرد و افزود: تجربه نشان داده هرجا صنعت از دانشگاه استفاده نکرده؛ بیشتر به ضرر صنعت تمام شده است.



  کد خبر : 154
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  منبع: سایت خبری مارین نیوز

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :